fbpx

Afstand helpt beter dan weerstand

(251)

Inmiddels is er weer veel gebeurd en is de coronasituatie weer anders. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het goed is om 1,5 meter van hoestende-niezende zieke personen weg te blijven als je zelf een zwak immuunsysteem hebt.Dit geldt voor álle mensen die een besmettelijke ziekte bij zich dragen. Als het niezen wordt veroorzaakt door hooikoorts, longkanker of het hoesten door verslikken, heeft de 1,5 meter afstand geen toegevoegde waarde.

Sproeien
Gezien vanuit de (virus)ontvanger: je lichaam laat niet zomaar toe dat virussen jouw cellen kraken. Een intacte huid en een goede kwaliteit slijmvliezen houdt in principe het grootste deel van ongewenste gasten buiten. Mochten deze toch op de slijmvliezen terechtkomen, start je lichaam tegenreacties. Door niezen, hoesten werkt het lichaam de binnengekomen virussen met fysieke kracht naar buiten. Wel lastig als de slijmdruppeltjes met daarin virussen (aerosolen) van een ander op jouw slijmvlies terecht komen. Dan gebeurt bij jou hetzelfde. Gelukkig blijken de hoest- en niesdruppeltjes dus over het algemeen maar een beperkte afstand te kunnen overbruggen. En, helpen de mondkapjes in gesloten ruimten een groot deel van eventueel virusdragende vochtdruppeltjes buiten jouw lichaam te houden. Of, als je zelf ziek/besmet bent, om de besmette vochtdruppeltjes niet te verspreiden.

Pakketjes
Het is dus tijd om het koppie erbij te houden. Als je je realiseert dat je lichaam uit enorm veel verschillende soorten cellen bestaat die ieder een eigen pakket aan stofwisselingsreacties hebben, kun je je voorstellen dat die verschillende stofwisselingsreacties ook om verschillende voedingsstoffen vragen. Iedere stofwisselingsstap heeft een eigen enzym (gereedschap) en ieder enzym heeft zijn eigen co-factor; de aan-knop, een vitamine of mineraal. Dit betekent dat je dus het héle pakket aan eiwitten, vitamines en mineralen binnen moet krijgen en ook dat je er genoeg van binnen moet krijgen; je hebt immers miljoenen cellen die ieder hun eigen vitamines/mineralen moeten hebben voor hun werk. Natuurlijk recyclet je lichaam deze zo veel mogelijk, want het kan deze vitamines en mineralen niet zelf maken. Echter, je verliest altijd een deel via het afslijten van cellen. Je moet dit verlies aanvullen. Pure en zo min mogelijk bewerkte voedingsmiddelen, leveren de beste voedingsstoffenpakketjes.

Te veel
Als je nu van één soort vitamines heel veel gaat nemen, bijvoorbeeld vitamine C, dan verstoor je de balans. Vergelijk dat maar met het koken van 8 aardappelen; als je daarvoor je 8 aardappelen, een laagje water, 1 schilmesje, 1 vuur+aan-knop van je fornuis en een schillenbakje hebt, kun je vooruit. Krijg je daarbij ook nog eens 58 pannetjes en 3 kg los zout, dan liggen 57 pannetjes en 2998 gram zout in de weg. Het heeft dus weinig zin om van enkele vitamines, mineralen of ‘gezonde’ ingrediënten in extreme hoeveelheden te nemen als je de rest van de voedingsstoffen niet in verhouding neemt. En, alles wat jouw lichaam op dat ogenblik niet kan verwerken, ligt in de weg. Dan moet er weer energie in gestoken worden om het op te ruimen.

Overbodig
Je lichaam heeft er meer plezier van als je het zo min mogelijk overbodig werk laat verrichten. Een van de overbodige klussen is bevechten van COVID-19 virussen als je in beginsel had kunnen voorkomen dat deze virussen op je slijmvliezen terecht komen. COVID -19 -en welk ander virus dan ook - kan zich namelijk alleen vermenigvuldigen als ze cellen kunnen bereiken die zich kunnen delen; alleen deze delende cellen kunnen hun DNA vermenigvuldigen.

 

Als de beschikbare immuuncellen druk bezig zijn met het bevechten van virussen in het slijmvlies van je luchtwegen, kunnen ze niet ergens anders bezig zijn. Bovendien is er veel te verdedigen oppervlak in je luchtwegen en je longen. En, je krijgt een zwakke gezondheid als het aantal witte bloedlichaampjes dat je kunt maken kleiner is dan het aantal dat je nodig hebt om alle vierkante (centi)meter slijmvlies te verdedigen, niet andersom.

Maag-darmkanaal
In je darmen zorgt het zure maagsap samen met het slecht doordringbare darmslijmvlies dat je immuuncellen zo min mogelijk (ziekmakende) micro-organismen te bevechten hebben. Spijsverteringsenzymen helpen om de micro-organismen te verteren en veel micro-organismen overleven ook de galstroom niet. Als je afgelopen tijd gezond hebt gegeten, heeft jouw lichaam alle materialen in huis om de slijmvliezen, maagsappen, verteringsenzymen en immuuncellen in voldoende mate te bouwen.

Handen wassen
Voor wat betreft de voeding kun je vooral de gewone hygiënemaatregelen toepassen; handen goed wassen voordat je maaltijden gaat bereiden; zo veel mogelijk verhitten (virussen en micro-organismen bevatten eiwitten en alle eiwitten vallen zeker boven 60 graden Celsius uit elkaar), handen wassen voordat je gaat eten en geen restjes open en bloot op het aanrecht laten staan, maar direct invriezen. Beter nog: gepaste hoeveelheden koken en geen restjes overlaten.

Samengevat;
1) bespaar je lichaam de energie en bouwstoffen die het moet steken in het bevechten van kwaadaardige micro-organismen en virussen door jouw lichaam er sowieso niet mee te confronteren. Houd je afstand van zieken met een besmettelijke aandoening (daar vallen hart- en vaatziekten, dementie en kanker niet onder), neem de hygiënemaatregelen in acht (handen wassen voor het bereiden van eten en voor het eten; wat je altijd al hoort te doen).

2) houd het koppie erbij en geloof niet iedere aankondiging van voor een megadosis dit-of-dat. Je lichaam werkt met processen die in hun geheel hun bouw- en werkmaterialen moeten krijgen.

3) bekijk je voedingspatroon van afgelopen weken. Bedenk hoeveel pure gezonde voedingsmiddelen, zoals puur vlees-vis-ei-groenten-fruit-noten dit bevatte en hoeveel industrieel bewerkte producten uit poeder-blik-karton-plastic.

Dit zijn zo van die kleine dingetjes die je zelf kunt doen; toch wel een goed gevoel dat je ook een stukje eigen regie hebt, hè.

 

 

 

 

 

Vitamine C en Corona: wat je zelf kunt doen

249

 

Nu de schappen in de drogisterijen steeds vaker lege plekken laten zien waar eerst de potjes met vitamine C stonden, is het een goed zaak om gewoon weer terug te keren naar de gewone huis-tuin-en-keuken vitamine C-bronnen: groenten en fruit.

Waarom zou je eigenlijk zo veel vitamine C willen gebruiken? Omdat het in de media staat? Omdat je je wilt beschermen tegen binnenvliegende virussen? Gewoon, omdat het een onderdeel is van gezonde voeding? Allemaal legitieme redenen.

Een andere naam voor vitamine C is ascorbinezuur. A- (niet) en scorbutus (verbasterd tot scheurbuik). Ascorbinezuur, vitamine C dus, is een bouwonderdeel van onder meer collageen. Dat collageen is weer een soort eiwit dat een functie heeft bij het aan elkaar plakken van cellen. Hieronder vallen de cellen van de slijmvliezen die een belangrijke fysieke grens vormen tussen de buitenwereld en de binnenwereld van je lichaam. Ze zitten daarom in je neus, mond, keel, luchtpijn(vertakkingen), maag-darmkanaal, urinewegen en geslachtsorganen.

Als je weet dat virussen zich alleen kunnen voortplanten in een levende gastheercel, kun je je voorstellen dat sterke slijmvliezen een grote rol spelen bij het buitenhouden van micro-organismen van alle soorten. Onze levende cellen zitten daarom ónder het slijm, zodat ze beschermd zijn. Als deze slijmvliezen hun werk goed kunnend doen, produceren ze ook genoeg slijm om de binnengekomen micro-organismen aan vast te plakken en weg te spoelen. Dit kan via het maagzuur of door het weg te hoesten/niezen.

In die slijmvliezen ‘zwemmen’ ook veel immuuncellen (oa vreetcellen) die zo veel mogelijk ongewenste binnengekomen micro-organismen doden en opvreten. Als zij dit kunnen bijhouden, blijf je gezond. Voor de bouw van al deze cellen heb je ook vitamine C nodig. Je hebt dus genoeg vitamine C nodig om genoeg van deze afweer- en slijmvliescellen te bouwen. Vitamine C zit vooral in groenten en ook wel in fruit. Niet voor niets zeggen de voedseldeskundigen: eet meer groenten en fruit!

Het voordeel van het eten van groenten en fruit is dat deze uit natuurlijke cellen bestaan. In die cellen vindt ook gewoon stofwisseling plaats. De kans is dus groot dat je door die hele cellen te eten, niet alleen je vitamine C binnenkrijgt, maar ook allerlei andere voedingsstoffen die jouw lichaam nodig heeft om gezonde cellen te bouwen; het bouwpakket is veel completer dan als je een pure stof als supplement neemt. Dat wordt veelal door een machine gemaakt. Wij zijn nu eenmaal geen machines.

 

Goede en praktische bronnen van vitamine C als je daar dagelijks minimaal één portie van neemt:

Guave; rode paprika; broccoli, spruitjes, kiwi, koolraap, rode kool, aardbeien, sinaasappel en  bloemkool.

Kijk ook zelf in de voedingswaardetabel.nl, maar houd wel rekening met je gebruikshoeveelheden. Peterselie bevat bijvoorbeeld best een leuke hoeveelheid vitamine C per 100 gram, maar wie eet er nu 100 gram peterselie per maaltijd …. Hetzelfde geldt voor citroen.

Wil je hierover graag een meer specifiek advies om te weten of jouw slijmvliezen sterk genoeg zijn, vul dan het darmscreeningsformulier in of vraag een metabole screening aan.

(249)

 

 

 

 

 

NIEUW! SIBO, Small Intestinal Bacterial Overgrowth

Gelezen in Fit met Voeding: te koop via webshop.vitality-jg.nl

 

Binnen een uur na het eten last van een opgeblazen gevoel? Misselijkheid? Het eten 'stroomt niet door'?

Als behalve in de dikke darm ook in de dunne darm te veel bacteriën groeien, spreek je van SIBO: small intestinal bacterial overgrowth. De meest typische kenmerken zijn een enorm opgeblazen buik, buikpijn en constipatie.
Het is zeker de moeite waard om -als het FODMaP-beperkt dieet geen uitsluitsel geeft- te onderzoeken of je SIBO hebt. Die kans is vrij groot, omdat zowel de overgroei in de dikke als in de dunne darm het gevolg zijn van een zwakke darmwerking. Dat geldt over het algemeen dan voor de hele darm en ligt bij de meeste gevallen aan meerdere oorzaken; een te doorgankelijk slijmvlies, verwijde tight junctions (lekkende darm), verminderde immuniteit, overgevoelige darmzenuwen, disbalans in diverse groepen van hormonen en nog veel meer.

De behandeling van SIBO is dan ook niet eenvoudig. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er niets aan kunt doen. Via een persoonlijk dieet en suppletie kun je altijd je basisconditie verbeteren, zodat je lichaam kan aangeven in hoeverre en welke weefsels het zelf kan corrigeren. Daarnaast kun je via fytotherapie en antibiotica de hoeveelheid bacteriën behoorlijk reduceren. 

In februari 2020 verscheen het boek 'SIBO, Systematisch Ingrijpen om Buikklachten te Overwinnen'. Hierin beschrijven Joyce en Ik welke aspecten een rol spelen bij het ontstaan van SIBO en welke opties er zijn om een en ander aan te pakken. Je kunt het boek hier bestellen. Ook geven we weer veel voorbeelden voor herkenning. Je kunt het boek zelf lezen en experimenteren of je kunt het traject samen met een gespecialiseerde diëtiste/ behandelaar doen. Wij adviseren sowieso om het niet alleen te doen, omdat er veel bij komt kijken.

Herken je SIBO bij jezelf en wil je graag begeleiding, neem dan contact op voor een oriënterend gesprek: 024-3584177 of via het contactformulier.

(245)

 

 

Agenda

Agenda: klik hier en scroll voor zomerlezingen, workshops en de groepen die in het najaar starten.

Kort filmpje over ons boek FODMaP

Het is geen professioneel filmpje, maar het geeft een algemene indruk van welke informatie, tip en voorbeelden je in het boek kunt vinden (klik op plaatje). Het boek is te koop via bol.com.
Joyce en ik schreven het om handvatten te bieden aan iedereen met buikklachten die een relatie hebben met voeding/vezels; prikkelbare darmsyndroom, maar ook bij de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, fibromyalgie, artrose, hoofdpijn ...