Vitamine C en Corona: wat je zelf kunt doen

249

 

Nu de schappen in de drogisterijen steeds vaker lege plekken laten zien waar eerst de potjes met vitamine C stonden, is het een goed zaak om gewoon weer terug te keren naar de gewone huis-tuin-en-keuken vitamine C-bronnen: groenten en fruit.

Waarom zou je eigenlijk zo veel vitamine C willen gebruiken? Omdat het in de media staat? Omdat je je wilt beschermen tegen binnenvliegende virussen? Gewoon, omdat het een onderdeel is van gezonde voeding? Allemaal legitieme redenen.

Een andere naam voor vitamine C is ascorbinezuur. A- (niet) en scorbutus (verbasterd tot scheurbuik). Ascorbinezuur, vitamine C dus, is een bouwonderdeel van onder meer collageen. Dat collageen is weer een soort eiwit dat een functie heeft bij het aan elkaar plakken van cellen. Hieronder vallen de cellen van de slijmvliezen die een belangrijke fysieke grens vormen tussen de buitenwereld en de binnenwereld van je lichaam. Ze zitten daarom in je neus, mond, keel, luchtpijn(vertakkingen), maag-darmkanaal, urinewegen en geslachtsorganen.

Als je weet dat virussen zich alleen kunnen voortplanten in een levende gastheercel, kun je je voorstellen dat sterke slijmvliezen een grote rol spelen bij het buitenhouden van micro-organismen van alle soorten. Onze levende cellen zitten daarom ónder het slijm, zodat ze beschermd zijn. Als deze slijmvliezen hun werk goed kunnend doen, produceren ze ook genoeg slijm om de binnengekomen micro-organismen aan vast te plakken en weg te spoelen. Dit kan via het maagzuur of door het weg te hoesten/niezen.

In die slijmvliezen ‘zwemmen’ ook veel immuuncellen (oa vreetcellen) die zo veel mogelijk ongewenste binnengekomen micro-organismen doden en opvreten. Als zij dit kunnen bijhouden, blijf je gezond. Voor de bouw van al deze cellen heb je ook vitamine C nodig. Je hebt dus genoeg vitamine C nodig om genoeg van deze afweer- en slijmvliescellen te bouwen. Vitamine C zit vooral in groenten en ook wel in fruit. Niet voor niets zeggen de voedseldeskundigen: eet meer groenten en fruit!

Het voordeel van het eten van groenten en fruit is dat deze uit natuurlijke cellen bestaan. In die cellen vindt ook gewoon stofwisseling plaats. De kans is dus groot dat je door die hele cellen te eten, niet alleen je vitamine C binnenkrijgt, maar ook allerlei andere voedingsstoffen die jouw lichaam nodig heeft om gezonde cellen te bouwen; het bouwpakket is veel completer dan als je een pure stof als supplement neemt. Dat wordt veelal door een machine gemaakt. Wij zijn nu eenmaal geen machines.

 

Goede en praktische bronnen van vitamine C als je daar dagelijks minimaal één portie van neemt:

Guave; rode paprika; broccoli, spruitjes, kiwi, koolraap, rode kool, aardbeien, sinaasappel en  bloemkool.

Kijk ook zelf in de voedingswaardetabel.nl, maar houd wel rekening met je gebruikshoeveelheden. Peterselie bevat bijvoorbeeld best een leuke hoeveelheid vitamine C per 100 gram, maar wie eet er nu 100 gram peterselie per maaltijd …. Hetzelfde geldt voor citroen.

Wil je hierover graag een meer specifiek advies om te weten of jouw slijmvliezen sterk genoeg zijn, vul dan het darmscreeningsformulier in of vraag een metabole screening aan.

(249)

 

 

 

 

 

NIEUW! SIBO, Small Intestinal Bacterial Overgrowth

Gelezen in Fit met Voeding: te koop via webshop.vitality-jg.nl

 

Binnen een uur na het eten last van een opgeblazen gevoel? Misselijkheid? Het eten 'stroomt niet door'?

Als behalve in de dikke darm ook in de dunne darm te veel bacteriën groeien, spreek je van SIBO: small intestinal bacterial overgrowth. De meest typische kenmerken zijn een enorm opgeblazen buik, buikpijn en constipatie.
Het is zeker de moeite waard om -als het FODMaP-beperkt dieet geen uitsluitsel geeft- te onderzoeken of je SIBO hebt. Die kans is vrij groot, omdat zowel de overgroei in de dikke als in de dunne darm het gevolg zijn van een zwakke darmwerking. Dat geldt over het algemeen dan voor de hele darm en ligt bij de meeste gevallen aan meerdere oorzaken; een te doorgankelijk slijmvlies, verwijde tight junctions (lekkende darm), verminderde immuniteit, overgevoelige darmzenuwen, disbalans in diverse groepen van hormonen en nog veel meer.

De behandeling van SIBO is dan ook niet eenvoudig. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er niets aan kunt doen. Via een persoonlijk dieet en suppletie kun je altijd je basisconditie verbeteren, zodat je lichaam kan aangeven in hoeverre en welke weefsels het zelf kan corrigeren. Daarnaast kun je via fytotherapie en antibiotica de hoeveelheid bacteriën behoorlijk reduceren. 

In februari 2020 verscheen het boek 'SIBO, Systematisch Ingrijpen om Buikklachten te Overwinnen'. Hierin beschrijven Joyce en Ik welke aspecten een rol spelen bij het ontstaan van SIBO en welke opties er zijn om een en ander aan te pakken. Je kunt het boek hier bestellen. Ook geven we weer veel voorbeelden voor herkenning. Je kunt het boek zelf lezen en experimenteren of je kunt het traject samen met een gespecialiseerde diëtiste/ behandelaar doen. Wij adviseren sowieso om het niet alleen te doen, omdat er veel bij komt kijken.

Herken je SIBO bij jezelf en wil je graag begeleiding, neem dan contact op voor een oriënterend gesprek: 024-3584177 of via het contactformulier.

(245)

 

 

Agenda

Agenda: klik hier en scroll voor zomerlezingen, workshops en de groepen die in het najaar starten.

Kort filmpje over ons boek FODMaP

Het is geen professioneel filmpje, maar het geeft een algemene indruk van welke informatie, tip en voorbeelden je in het boek kunt vinden (klik op plaatje). Het boek is te koop via bol.com.
Joyce en ik schreven het om handvatten te bieden aan iedereen met buikklachten die een relatie hebben met voeding/vezels; prikkelbare darmsyndroom, maar ook bij de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, fibromyalgie, artrose, hoofdpijn ...