Vitamine C en Corona: wat je zelf kunt doen

249

 

Nu de schappen in de drogisterijen steeds vaker lege plekken laten zien waar eerst de potjes met vitamine C stonden, is het een goed zaak om gewoon weer terug te keren naar de gewone huis-tuin-en-keuken vitamine C-bronnen: groenten en fruit.

Waarom zou je eigenlijk zo veel vitamine C willen gebruiken? Omdat het in de media staat? Omdat je je wilt beschermen tegen binnenvliegende virussen? Gewoon, omdat het een onderdeel is van gezonde voeding? Allemaal legitieme redenen.

Een andere naam voor vitamine C is ascorbinezuur. A- (niet) en scorbutus (verbasterd tot scheurbuik). Ascorbinezuur, vitamine C dus, is een bouwonderdeel van onder meer collageen. Dat collageen is weer een soort eiwit dat een functie heeft bij het aan elkaar plakken van cellen. Hieronder vallen de cellen van de slijmvliezen die een belangrijke fysieke grens vormen tussen de buitenwereld en de binnenwereld van je lichaam. Ze zitten daarom in je neus, mond, keel, luchtpijn(vertakkingen), maag-darmkanaal, urinewegen en geslachtsorganen.

Als je weet dat virussen zich alleen kunnen voortplanten in een levende gastheercel, kun je je voorstellen dat sterke slijmvliezen een grote rol spelen bij het buitenhouden van micro-organismen van alle soorten. Onze levende cellen zitten daarom ónder het slijm, zodat ze beschermd zijn. Als deze slijmvliezen hun werk goed kunnend doen, produceren ze ook genoeg slijm om de binnengekomen micro-organismen aan vast te plakken en weg te spoelen. Dit kan via het maagzuur of door het weg te hoesten/niezen.

In die slijmvliezen ‘zwemmen’ ook veel immuuncellen (oa vreetcellen) die zo veel mogelijk ongewenste binnengekomen micro-organismen doden en opvreten. Als zij dit kunnen bijhouden, blijf je gezond. Voor de bouw van al deze cellen heb je ook vitamine C nodig. Je hebt dus genoeg vitamine C nodig om genoeg van deze afweer- en slijmvliescellen te bouwen. Vitamine C zit vooral in groenten en ook wel in fruit. Niet voor niets zeggen de voedseldeskundigen: eet meer groenten en fruit!

Het voordeel van het eten van groenten en fruit is dat deze uit natuurlijke cellen bestaan. In die cellen vindt ook gewoon stofwisseling plaats. De kans is dus groot dat je door die hele cellen te eten, niet alleen je vitamine C binnenkrijgt, maar ook allerlei andere voedingsstoffen die jouw lichaam nodig heeft om gezonde cellen te bouwen; het bouwpakket is veel completer dan als je een pure stof als supplement neemt. Dat wordt veelal door een machine gemaakt. Wij zijn nu eenmaal geen machines.

 

Goede en praktische bronnen van vitamine C als je daar dagelijks minimaal één portie van neemt:

Guave; rode paprika; broccoli, spruitjes, kiwi, koolraap, rode kool, aardbeien, sinaasappel en  bloemkool.

Kijk ook zelf in de voedingswaardetabel.nl, maar houd wel rekening met je gebruikshoeveelheden. Peterselie bevat bijvoorbeeld best een leuke hoeveelheid vitamine C per 100 gram, maar wie eet er nu 100 gram peterselie per maaltijd …. Hetzelfde geldt voor citroen.

Wil je hierover graag een meer specifiek advies om te weten of jouw slijmvliezen sterk genoeg zijn, vul dan het darmscreeningsformulier in of vraag een metabole screening aan.

(249)