fbpx

Blog

Gezond, snel en lekkere snack

233

Toen ik woensdagavond rond half elf terugkwam van mijn avondspreekuur had ik een enorme trek. Ik had sinds half zes niet meer gegeten en het was inmiddels vijf uur verder en de voedingsstoffen waren alweer voor een deel verbruikt.

Ik besloot om mezelf op een sinaasappel te trakteren. Nu lag er op het dressoir naast de fruitschaal een verleidelijk stuk chocolade met hazelnoten en rozijnen; je weet wel, die lekker dikke van de Aldi. En, ineens was er zomaar een stuk van dat blok af … Een stuk chocolade afbreken -zeker als er breeklijntjes in het blok zitten - is immers gemakkelijker dan een sinaasappel pellen. Daar heb je  weer een mes en een schaaltje voor de schillen voor nodig en je moet weer opstaan om de schillen weg te gooien en je handen te wassen …

Is jou dat ook wel eens overkomen? Nou, je bent dus niet de enige. Ook diëtisten hebben dit soort neigingen; wij zijn tenslotte gewone stervelingen.

Maar, stel dat je heel contentieus bent en dat je toch een gezonde avondsnack wilt; wat zou je dan kunnen doen.

  1. Leg je fruit in je lievelingsfruitschaal. Als je plezier heb in de schaal - bijvoorbeeld omdat je deze van je oma hebt geërfd of omdat je deze van je eerste salaris hebt gekocht - trekt deze jouw erna toe. Als je er dan ook nog eens fruit in legt dat je lekker vindt en dat je gemakkelijk vindt om te eten, dan is de kans dubbel dat je fruit als snack kiest.

  2. Verleidelijke snelle snacks niet in huis halen. Heb je de verleiding om ze te kopen toch niet kunnen weerstaan - of erger, je partner heeft de snacks in huis gehaald - leg ze dan uit het zicht. Leg ze als het mogelijk is ook op een plaats waar je niet gemakkelijk bij kunt, dat weerhoudt ook. Zo kun je jouw langere partner vragen om het lekkers boven jouw bereik weg te leggen.

  3. Bedenk eens heel eerlijk voor jezelf of je die suiker- of vetbom echt wel wilt eten om de suiker en het vet of wil je eigenlijk een of andere lastige emotie uitkuren? Zet je door of kijk je eens serieus naar welke emotie je dan uit wilt kuren. Of, neem je de suiker- en vetbom uit gewoonte? Wil je die gewoonte houden?

  4. Mocht je toch snacken, neem dan een klein bord of een klein schaaltje. Dan heb je toch lekker gesnoept, maar houdt je het aantal onnodige calorieën binnen de perken.

  5. Meestal is het zo dat als je eenmaal begint … Wees dapper en neem heel bewust een kleine portie van een normaal gezond product dat je lekker vindt. Na vijf uur actief zijn, zijn je levervoorraden voedingsstoffen daadwerkelijk geslonken. Weliswaar nog niet zo ver dat je geen reserves meer hebt voor de nacht, maar een kleine aanvulling kan geen kwaad.

  6. Tip voor als je toch wilt knabbelen; groentereepjes met een yoghurt-kruidendip , pesto of salsa; dat ziet er ook nog eens geweldig leuk uit.

Er zijn dus best leuke snoepjes om jezelf mee te verwennen na een dag hard werken - of zelfs na een lag lanterfanten. Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb voor de snacks die het best bij jouw passen.

 

 

 

Add a comment

Maag-darmklachten, ondervoeding en griepprik

"Als je een griepprik nodig hebt, ben je eigenlijk al ondervoed" 213

Is dit een boute uitspraak of zit er een kern van waarheid in? En, wat heeft je dagelijkse voeding daarmee te maken?

Afweer

Ik denk dat er voor veel mensen wel een kern van waarheid in bovenstaande uitspraak zit. Want, wie krijgt het advies voor een griepprik? Kwetsbare groepen. Mensen met een zwakke natuurlijke afweer, ongeacht de reden hiervoor. De natuurlijke afweer bestaat in eerste instantie uit een dichte huid en goed werkende slijmvliezen met daarin voldoende immuuncellen die ziekmakende micro-organismen kunnen wegwerken.

Slijmvlies

Daar begint het al. Voor goed werkende slijmvliezen, heb je goed werkende slijmproducerende cellen nodig en genoeg eiwitten en vitamines-mineralen als bouwmateriaal. Dit bouwmateriaal moet in je juiste hoeveelheden en soorten in het lichaam voorhanden zijn, anders kan het lichaam de bouw en het onderhoud niet bijhouden. Dan moet er ook genoeg eiwitten, vitamines en andere bouwstoffen aanwezig zijn om voldoende immuuncellen te bouwen die in dat enorme oppervlakte aan slijmvlies te patrouilleren. Deze immuuncellen controleren of er ziektekiemen landen en als dat het geval is, komen ze direct in actie om die ziektekiemen op te ruimen. 

Binnenwereld is gescheiden van de buitenwereld 

Het slijmvlies ligt op de ingang van de buitenwereld naar de binnenwereld van het lichaam. Je vindt het in je mond, je neus, de rest van je maagdarmkanaal, je luchtwegen en longen, over je ogen, in je oren, geslachtorganen, blaas en urinewegen. In die binnenwereld wilt je geen ziektekiemen hebben. Deze zijn per definitie ziekmakend; voor hun eigen voortbestaan, vernielen ze jouw cellen. Cellen die jij nodig hebt om gezond te blijven. Dat wil je dus niet hebben. Alle vreemde bacteriën, virussen en andere externe celvreters moeten dus aan de buitenkant blijven of vernietigd worden. 

Maag-darmkanaal

Het maagdarmkanaal en de longen hebben een enorm groot oppervlak, dat is ook de bedoeling van het lichaam, want dan kan er respectievelijk veel voeding tegelijkertijd worden opgenomen en veel gas worden uitgewisseld. Vooral op die plekken is dan ook een mooi dicht slijmvlies nodig met een grote hoeveelheid actieve immuuncellen die patrouilleren en al het ongewenste gespuis wegvangt. Dit slijmvlies en deze immuuncellen moet je dus zelf bouwen van de eiwitten, vetten, vitamines en mineralen die in je lichaam aanwezig zijn. Het lichaam kan het niet kant-en-klaar inkopen of via het internet bestellen. 

Griepvirussen

Griepvirussen zijn ziektekiemen; kiemen zijn deeltjes waar je ziek van kúnt worden. Dat hoeft niet, want als je immuunsysteem actief en groot genoeg is, beschermt het je lichaam aan de poort (slijmvlies). Het is wel zo dat virussen in verhouding tot bijvoorbeeld bacteriën veel veel kleiner zijn. Stel je maar voor virus als golfballetje, bacterie als vrachtwagen. Wat zou jij eerder terugvinden? Een griepvirus kan zich vrij gemakkelijk verstoppen, maar, het lichaam is ook niet gek. Dat heeft speciale speur-immuuncellen die verdraaid goed zijn in het vinden en onschadelijk maken van virussen. Het mooiste is trouwens als je sowieso zo min mogelijk in de buurt komt van griepvirussen; plaatsen waar veel mensen dicht bij elkaar zijn als het kan vermijden: de bus-trein-winkels tijdens spitstijd en dergelijke; handen goed wassen en ontsmetten met desinfecterende gel; deurklinken-telefoonhoorn-(koel)kastkeurtjes goed ontvetten.

Noodzakelijk bouwmateriaal

Nu kun je je voorstellen dat als er veel griepvirussen -of andere virussen/ziektekiemen- 'in de lucht' zijn, jouw slijmvliezen door veel virussen worden bezocht en dat jouw lichaam reageert door veel immuuncellen bij te bouwen die in de slijmvliezen gaan patrouilleren en de virussen onschadelijk maken. Om die grote partij immuuncellen te bouwen, heb je bouwmateriaal nodig in de vorm van vooral eiwitten, vloeibare vetten en vitamines/mineralen nodig hebt. De eiwitten en vetten dienen als het bouwmateriaal, de vitamines/mineralen zijn nodig voor het gereedschap.  Moet je meer cellen bouwen, heb je meer specifieke eiwitten, vetten en vitamines nodig. 

Aanvreten van jouw cellen

Je kunt je dus voorstellen dat als je niet genoeg van de juiste soort bouwmateriaal in je lichaam op voorraad hebt, dat je slijmvliezen niet goed kunnen worden onderhouden en zwakke filters worden. Er zijn dan ook niet genoeg sterke immuuncellen aanwezig zijn om de virussen en bacteriën die via de lucht of via je voeding  op je slijmvliezen terecht komen, te vinden en onschadelijk te maken. Het gevolg hiervan is, dat te veel van deze ziektekiemen hun kans zien om door het zwakkere slijmvlies heen te kruipen en een verstopperplekje ergens aan de achterkant van het slijmvlies te vinden. Daar gaan ze van jouw cellen vreten om hun eigen jongen te voeden. Dat vreten is immers de reden waarom deze ziektekiemen ziekmakend zijn. Dat aanvreten kost jouw je werkende cellen.

Ondervoeding

Nu komen de immuuncellen die aan de binnenkant van het lichaam werken in actie en ontketenen een veldslag tegen de indringers. Een verhitte strijd waar je behoorlijk ziek van kunt worden als het om een grote slag gaat. Ook hier geldt trouwens dat wil jouw lichaam kans maken, moeten er veel immuuncellen worden bijgebouwd. Dit vraagt ook weer om eiwitten, vitamines en andere bouwstoffen. Kan jouw lichaam dat niet meer leveren, omdat het geen reserves meer heeft, dan spreek ik van ondervoeding.De hoeveelheid benodigde eiwitten, vetten, vitamines en mineralen die beschikbaar zijn voor de bouw van sterke slijmvliezen en een goed aantal sterke immuuncellen is onder de maat. Gevolg: je wordt ziek.

Goed voeding

Houd je jouw slijmvliezen sterk en het aantal immuuncellen op peil door genoeg eiwitten, vetten en vitamines aan te voeren, komen de ziektekiemen nog steeds op je slijmvliezen -dat gebeurt immers altijd en daar is het systeem ook op berekend. Nu echter kunnen de slijmvliezen de ziektekiemen prima buiten de filters houden en kunnen de immuuncellen de ziektekiemen direct signaleren en opruimen. Gevolg: jij ben immuun. Je wordt niet ziek. Dit krijg je voor elkaar door ervoor te zorgen dat in deze tijd van risico op contact met ziektekiemen, je voeding genoeg eiwitten, vetten en vitamines en mineralen bevat. Dit is de beste manier om ervoor te zorgen dat je lichaam altijd direct als dat nodig is grote hoeveelheden immuuncellen kan bouwen. Vitamines zijn daarbij stoffen die het lichaam helemaal niet zelf kan maken, die móet je eten. Een bekende is vitamine C. Dat heb je onder andere nodig voor de bouw van de immuuncellen en voor de 'plak' tussen de cellen. Als jouw cellen goed tegen elkaar aan liggen, hebben ziektekiemen minder 'steegjes' om naar binnen te ontsnappen. Een Multi met vitamines en mineralen geeft in deze periode ook een goede aanvulling, zeker als je niet van die grote hoeveelheden kunt eten om genoeg eiwitten binnen te krijgen. 

Het beste effect

Om een goede hoeveelheid eiwitten, vitamines, mineralen en andere bouwstoffen binnen te krijgen, is het goed om vooral producten die traditioneel bij het seizoen horen, te eten. De natuur regelt voor een groot deel dat mens, dier en plant de beste kansen krijgt binnen de seizoenen. In de herfst en winter levert de natuur wild, bewaargroenten, zoals aardappelen, bieten, wortels en knollen; koolsoorten die veel vitamine C en andere effectieve voedingsstoffen bevatten; bewaarfruit, zoals appelen en harde peren. Ook mandarijnen zijn in dit seizoen goed verkrijgbaar. Sla, aardbeien en asperges bijvoorbeeld, zijn nu wel door allerlei kunstgrepen verkrijgbaar, maar leveren voor nu een minder effectieve samenstelling aan voedingsstoffen. Zij zijn weer heel goed voor activiteiten in de lente en de zomer.

Verder

De overbekende adviezen genoeg slapen -of in ieder geval dommelen, stress vermijden of snel oplossen, minimaal eenmaal per dag zo veel bewegen dat je er warm van wordt en voldoende water, thee en/of groentesap drinken.

Behandeling

Wil je nu precies weten wat jij het best kunt eten/drinken om je lichaam gezond te houden, kun je bij mij een test doen in de vorm van een Metabole Screening. Je vult daarvoor een uitgebreide vragenlijst in, waardoor ik kan inschatten waar je lichaam goed en waar het niet goed functioneert. Naar aanleiding daarvan krijg je een dieetadvies. Je kunt een algemeen advies krijgen, maar ook een uitgebreid persoonlijk advies met meer diepgang. Dit laatste omvat ook twee persoonlijke gesprekken en suppletieadvies. De kosten zijn respectievelijk 65 en 159 euro. Informatie en aanmelden: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 024-3584177.

Mensen die dit artikel lazen, hadden ook belangstelling voor:

- Herstelprogramma Bouw een Krachtige Buikconditie 

- 7 Tips voor een opgeblazen buik

 

 

 

 

Add a comment

Fibromyalgie: voeding, beweging en voelen

Herken je het volgende: al langer dan zes weken minimaal drie dagen per week algemene spierpijn en spierstijfheid, soms met de hele dag moe zijn, slecht in- en/of doorslapen,  hoofdpijn, angst zonder echte aanleiding, geen zin hebben om dingen te doen die je vroeger leuk vond,  tranende ogen en drupneus bij droog weer in het voorjaar,  misselijk of buikpijn na het eten, tien keer dezelfde regel moeten lezen voordat je weet wat er staat, niet meer weten wat je vanmorgen hebt gedaan, je hebt het de hele dag koud en je darmen zijn vaak van slag. Vooral veel vrouwen herkennen dit.

 

Op de website fibromyalgie.nl kun je lezen dat heel veel Nederlanders last hebben van bovengenoemde klachten, maar dat er nog geen eenduidige oorzaak is gevonden

Add a comment

Lees meer...

7 Tips bij een opgeblazen buik

197

Niets is zo vervelend als een opgeblazen gevoel na het eten. De volgende tips helpen je in ieder geval om dit gevoel te minderen, al heb je dan nog niet de oorzaak aangepakt. Hiervoor zijn meestal meer veranderingen nodig die per persoon verschillen. Bij de een is bijvoorbeeld de darmmicrobiota in de war, bij een ander ligt de oorzaak bij de maag, bij weer een ander bij de spijsverteringsenzymen en bij weer een ander bij de producten die hij of zij eet en drinkt.

Begin bij deze zeven tips:

  1. Kijk  eens op de verpakking: laat het product deze week staan als er suiker, dextrose, maltose of sacharose in zit. Add a comment

Lees meer...

Maag-darmklachten en tips

191

Yech! Vervelend dat branderige gevoel na het eten. Of maagpijn. Wat zal het zijn? Brandend maagzuur? Maagzweer? Breuk in het middenrif? Er is veel mogelijk. Het maag-darmkanaal bestaat uit verschillende onderdelen. Ieder met zijn eigen vorm en functie. Als alles goed gaat, zorgen al deze onderdelen ervoor dat 

Add a comment

Lees meer...

Heb Ik Een Allergie Of Niet?

169

 

Als je heftig op voeding reageert met buikpijn, misselijkheid of diarree, noemen veel mensen dat 'allergie'.

Allergie of Intolerantie

Nu is het zo dat in de medische wereld onderscheid wordt gemaakt tussen een voedselallergie en een voedselintolerantie. De arts en de paramedici spreken van een 'allergie' als de immuuncellen direct bij het ontstaan van de klachten zijn betrokken; zij spreken van een voedselintolerantie al je wel vervelend op voedingsmiddelen reageert, maar dit primair een andere oorzaak heeft.

Disbalans van de darmflora

Twee veelvoorkomende oorzaken zijn een relatief tekort aan verteringsenzymen en als gevolg van een verstoorde vertering een disbalans in de darmflora.

In mijn praktijk

Add a comment

Lees meer...