fbpx

6 Redenen waarom je buik blijft rommelen

Wat kan er aan de hand zijn als je buik vooral 's middags opblaast, de buikpijn blijft bestaan en je diarree maar niet overgaat, ondanks dat je gezond eet?

In de praktijk kom ik de volgende zes redenen tegen die daar vaak de oorzaak van zijn; herken je er een of meerdere?

1. Je let goed op wat je eet; je eet gezond, maar toch blijft je buik rommelen ...

... en opzwellen. Wat drink je? Als je geregeld voor gezonde vruchtendranken of smoothies kiest, krijg je veel fructose binnen. Als je darmen niet genoeg fructose kunnen opnemen en dit dus in de darmen achterblijft, kunnen de bacteriën verderop in je darmen daar gassen van maken.
Niet alleen dit, maar ook dranken die al gassen bevatten dragen mee aan de gasophoping in je darmen; denk daarbij niet alleen aan frisdranken, maar ook aan cappuccino.

2. Je eet gezond, maar te veel veel. Je porties zijn te groot in verhouding tot de verteringscapaciteit van je darmen, inclusief de hoeveelheid spijsverteringsenzymen die jouw alvleesklier per maaltijd kan bouwen.

3. Je snackt onbewust te vaak tussendoor, waardoor jouw darmen niet tot hun schoonmaakbeweging kunnen komen. Deze schoonmaakbeweging start ongeveer 90 minuten -anderhalf uur- nadat je stopt met eten. Je darmen gaan er dan vanuit dat alles wat verteerd en opgenomen had moeten worden, verteerd en opgenomen is, en start met de schoonmaakbeweging. Hiermee stropen je darmen het bovenste deel van het darmslijm met daarin de aangegroeide darmbacteriën en voedselrestjes naar de dikke darm toe voor de afvalverwerking.

4. Je snackt onbewust allerlei 'gezonde' voedingsmiddelen die voor jouw darm nu moeilijk te verwerken zijn; denk aan een avocado, paar handjes nootjes, een bakje olijven, müslirepen. Kijk eens op de verpakking wat er allemaal inzit.

5. Je eet al langere tijd te vaak dezelfde voedingsmiddelen, waardoor het lichaam voor haar werk te weinig eiwitten, vitamines en mineralen binnenkrijgt die juist in die andere voedingsmiddelen zit.

6. Je slaapt te weinig of juist te veel. Je slaapt bijvoorbeeld te weinig als je moe bent maar toch nog even die film af wilt zien, of je kunt nog niet slapen omdat je partner nog van alles aan het doen is, mogelijk wekken je jonge kinderen of je kat je voor dag en dauw. Of je weet dat je door allerlei overpeinzingen waarschijnlijk voorlopig nog niet in slaap valt. Overweeg dan wat je kunt doen om deze cirkel te doorbreken. Misschien kun je een paar dagen logeren op een rustige plek; bij een alleen wonende vriendin, in een familiehotelletje dat je via een veilingsite boekt.

Als je te veel slaapt -veel meer dan dat je nodig hebt als je goed in conditie bent, geeft je lichaam aan dat het niet genoeg herstelcapaciteit heeft. Hierdoor kan het ook de vertering en de samenstelling van je microbioom niet op orde houden.

 

Herken je een of meerdere van deze redenen? Zo ja, dan weet je ook wat je eraan kunt doen.

Weet je dat het je niet alleen lukt of als je het gevoel hebt dat je meer moet weten/doen om je darmen weer tot rust te krijgen, neem dan gerust vrijblijvend contact op om te ontdekken of we dat samen efficiënter voor elkaar krijgen: email of bel naar 024-3584177.