fbpx

Gezond, snel en lekkere snack

233

Toen ik woensdagavond rond half elf terugkwam van mijn avondspreekuur had ik een enorme trek. Ik had sinds half zes niet meer gegeten en het was inmiddels vijf uur verder en de voedingsstoffen waren alweer voor een deel verbruikt.

Ik besloot om mezelf op een sinaasappel te trakteren. Nu lag er op het dressoir naast de fruitschaal een verleidelijk stuk chocolade met hazelnoten en rozijnen; je weet wel, die lekker dikke van de Aldi. En, ineens was er zomaar een stuk van dat blok af … Een stuk chocolade afbreken -zeker als er breeklijntjes in het blok zitten - is immers gemakkelijker dan een sinaasappel pellen. Daar heb je  weer een mes en een schaaltje voor de schillen voor nodig en je moet weer opstaan om de schillen weg te gooien en je handen te wassen …

Is jou dat ook wel eens overkomen? Nou, je bent dus niet de enige. Ook diëtisten hebben dit soort neigingen; wij zijn tenslotte gewone stervelingen.

Maar, stel dat je heel contentieus bent en dat je toch een gezonde avondsnack wilt; wat zou je dan kunnen doen.

  1. Leg je fruit in je lievelingsfruitschaal. Als je plezier heb in de schaal - bijvoorbeeld omdat je deze van je oma hebt geërfd of omdat je deze van je eerste salaris hebt gekocht - trekt deze jouw erna toe. Als je er dan ook nog eens fruit in legt dat je lekker vindt en dat je gemakkelijk vindt om te eten, dan is de kans dubbel dat je fruit als snack kiest.

  2. Verleidelijke snelle snacks niet in huis halen. Heb je de verleiding om ze te kopen toch niet kunnen weerstaan - of erger, je partner heeft de snacks in huis gehaald - leg ze dan uit het zicht. Leg ze als het mogelijk is ook op een plaats waar je niet gemakkelijk bij kunt, dat weerhoudt ook. Zo kun je jouw langere partner vragen om het lekkers boven jouw bereik weg te leggen.

  3. Bedenk eens heel eerlijk voor jezelf of je die suiker- of vetbom echt wel wilt eten om de suiker en het vet of wil je eigenlijk een of andere lastige emotie uitkuren? Zet je door of kijk je eens serieus naar welke emotie je dan uit wilt kuren. Of, neem je de suiker- en vetbom uit gewoonte? Wil je die gewoonte houden?

  4. Mocht je toch snacken, neem dan een klein bord of een klein schaaltje. Dan heb je toch lekker gesnoept, maar houdt je het aantal onnodige calorieën binnen de perken.

  5. Meestal is het zo dat als je eenmaal begint … Wees dapper en neem heel bewust een kleine portie van een normaal gezond product dat je lekker vindt. Na vijf uur actief zijn, zijn je levervoorraden voedingsstoffen daadwerkelijk geslonken. Weliswaar nog niet zo ver dat je geen reserves meer hebt voor de nacht, maar een kleine aanvulling kan geen kwaad.

  6. Tip voor als je toch wilt knabbelen; groentereepjes met een yoghurt-kruidendip , pesto of salsa; dat ziet er ook nog eens geweldig leuk uit.

Er zijn dus best leuke snoepjes om jezelf mee te verwennen na een dag hard werken - of zelfs na een lag lanterfanten. Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb voor de snacks die het best bij jouw passen.